10°C is de grens

Dat lage temperaturen niet goed zijn voor de accu van elektrische wagens hebt u waarschijnlijk zelf al aan de levende lijve mogen ondervinden. Maar wat zijn hier nu de gevolgen van? Wanneer de temperatuur zakt onder de 10°C zal dit 3 grote gevolgen met zich meebrengen:

  1. De benodigde laadtijd wordt verlengd
  2. Minder vermogen beschikbaar
  3. Beschikbare energie ligt lager 

Rekening houden met kleiner bereik

Bij koud weer is het zo dat uw elektrische wagen minder kilometers zal kunnen afleggen omdat de batterij niet in staat is alle energie op te slaan. Hier houdt u dus best rekening mee wanneer u vertrekt door op tijd de wagen op te laden. Verder is het ook erg handig om op voorhand te kijken of er laadpunten op je route liggen en om steeds een laadkabel bij te hebben zodat u indien nodig kan bijladen.

 

Rijbereik bij  -10°C

Rijbereik bij  20°C

Verschil

Volkswagen ID.4*

367 km

438 km

-16.21 %

*Berekening voor een Volkswagen ID.4 pro 77 kWh netto batterij-inhoud en 174 pk (128 kW) vermogen (verwarming of airco uitgeschakeld)

Hou je laadkabel vriesvrij

Wist je dat je laadkabel kan bevriezen? Als je dit wilt voorkomen dan laad je best je elektrische auto niet buiten op. Maar als de auto niet binnen kan staan bij vriesweer, dan zorg je er best voor dat de stekkeraansluiting droog blijft.

Is het toch al te laat? Probeer dan voor vertrek de auto op te warmen, dit kan eventueel via de app. Het is ook mogelijk de stekkeraansluiting te ontdooien door een warmwaterkruik te gebruiken. Het is ook aan te raden om de auto 's nachts op te laden. 'S nachts is de temperatuur het koudst, door de wagen 's nachts op te laden blijft de batterij warm. Dit gaat ervoor zorgen dat de actieradius minder zal dalen.

Bespaar energie

Door de radio uit te schakelen tijdens het rijden kan je de batterij van je elektrische wagen sparen. Maar ook de verwarming uitschakelen gaat ervoor zorgen dat je actieradius een stuk groter zal zijn. Door alleen maar gebruik te maken van stoelverwarming gaat je accu maar liefst 25% langer meegaan dan bij volledige verwarming van de wagen.

Een andere optie is om je interieur al voor te verwarmen terwijl je de wagen oplaadt, op deze manier gaat de wagen een deel van de warmte vasthouden wanneer je vertrekt en hoef je de autoverwarming niet open te zetten tijdens je rit. Het is echter belangrijk dat je veiligheid niet lijdt onder deze besparingen. Bij aangedampte autoruiten zet je dus best wel even de airco op.

 

Rijbereik bij verwarming/airco aan

Rijbereik bij verwarming/airco uit

Verschil

Volkswagen ID.4*

293 km

367 km

+25.26 %

*Berekening voor een Volkswagen ID.4 pro 77 kWh netto batterij-inhoud en 174 pk (128 kW) vermogen

Graag meer weten over de fiscaliteit van elektrische wagens? 

Lees meer

Installeer winterbanden

Het is veel veiliger rijden met winterbanden. Winterbanden bieden veel meer grip op de baan dan zomerbanden. Door het feit dat de wagen meer grip heeft zal er heel wat minder energie verloren gaan. Wanneer je wilt vertragen dan los je beter voorzichtig het gaspedaal want een elektrische wagen verliest meer snelheid dan een niet-elektrische wagen. Voorzichtigheid is een must!

Las stopmomenten in tijdens een lange rit

In tegenstelling tot een conventionele wagen zal een elektrische wagen zal je ertoe brengen om regelmatig een stopmoment in te lassen. Dit is positief want op tijd een stopmoment inlassen zal je veel veiliger naar je bestemming brengen dan aan 1 stuk naar uw sneeuwbestemming of terug naar huis te rijden. 

Contacteer onze fleet

U bent een*:

Elektrisch reizen

Met een elektrische wagen op reis naar je sneeuwbestemming is mogelijk. Maar ook elders op reis is een mogelijkheid. Heel wat mensen hebben twijfels bij het elektrisch rijden dus wij namen de proef op de som. Wil je graag meer weten over hoe reizen met een elektrische auto eraan toe gaat? 

Lees onze blog