Hybride wagens en fiscaliteit vanaf 2026: wat moet u weten als ondernemer?
De federale regering heeft begin april 2025 een reeks nieuwe fiscale regels aangekondigd in het kader van de “Paasovereenkomst”. Deze hervorming zet de koers verder richting duurzamere mobiliteit en heeft vooral een grote impact op plug-in hybrides (PHEV’s). Maar wat betekent dit concreet voor jou als (bedrijfs)wagengebruiker of -koper? En is het nog interessant om een hybride te bestellen? Bij MIG Motors scheppen we graag helderheid.

Realistisch en correct advies
Er is op dit moment nog geen definitieve wet. De Paasovereenkomst is wel politiek goedgekeurd, maar moet nog officieel worden gepubliceerd én goedgekeurd worden door het parlement. Tot zolang spreken we over een zeer waarschijnlijke hervorming, maar geen definitieve wet.
Daarom hanteren wij bij MIG Motors volgende aanpak:
- Wij beloven niets wat nog niet officieel is
- We denken in scenario’s en houden rekening met het worst case scenario
- We begeleiden je stap voor stap in je keuze, met kennis van de nieuwste regelgeving
De basis: wat blijft en wat verandert?
Goed nieuws: volledig elektrische voertuigen (BEV’s) blijven fiscaal aantrekkelijk. De huidige aftrekregels blijven van kracht, en dus blijft de timing van uw aankoop of leasing cruciaal. Hoe eerder u een elektrische wagen bestelt, hoe langer u kunt genieten van maximale fiscale voordelen.
Bij wagens met een klassieke verbrandingsmotor (diesel of benzine) wordt het verhaal anders. Bestelt u zo’n wagen vanaf 1 januari 2026? Dan krijgt u helemaal geen fiscale aftrek meer. Een drastische beslissing, bedoeld om bedrijven richting emissievrije alternatieven te duwen.
Wat met de populaire tussencategorie: de plug-in hybrides? Die krijgen vanaf 2026 een nieuw, genuanceerd fiscaal regime.

Wat zijn de nieuwe regels voor plug-in hybrides vanaf 2026?
Vanaf 1 januari 2026 worden plug-in hybrides (PHEV’s) fiscaal beoordeeld op basis van twee kerncriteria:
De CO₂-uitstoot per kilometer.
De homologatie volgens de nieuwste Euro 6e-bis-norm.
Deze twee factoren bepalen in grote mate in welke mate de autokosten fiscaal aftrekbaar blijven. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen drie categorieën:

Drie categorieën voor fiscale aftrekbaarheid autokost bij PHEV's

PHEV’s met een uitstoot onder de 50 g CO₂/km én goedgekeurd volgens Euro 6 e-bis

PHEV’s met een uitstoot tussen 50 en 75 g CO₂/km, eveneens gehomologeerd volgens Euro 6 e-bis

PHEV’s met een uitstoot boven de 75 g CO₂/km, of zonder Euro 6 e-bis homologatie
Opletten voor 'valse hybrides'
Let op: Vanaf 1 januari 2026 mogen enkel PHEV’s die gehomologeerd zijn volgens Euro 6e-bis nog als nieuwe wagen ingeschreven worden. Modellen met de oudere Euro 6d-norm (zoals de meeste huidige stock- of tweedehandswagens) zullen dan automatisch als tweedehands geregistreerd worden.
Plug-in hybrides met een CO₂-uitstoot boven 75 g/km of zonder homologatie volgens Euro 6e-bis worden vanaf 2026 beschouwd als “valse hybrides” en verliezen vrijwel alle fiscale voordelen. In dat geval wordt het voertuig ofwel vergeleken met een benzine- of dieselvariant, of – als die niet bestaat – wordt de CO₂-uitstoot vermenigvuldigd met 2,5, wat leidt tot een fors hoger voordeel van alle aard (VAA) en een zeer beperkte of zelfs geen fiscale aftrekbaarheid.
Wat met de gebruikskosten (brandstof en elektriciteit)?
De overheid maakt ook hier een onderscheid tussen elektrisch en thermisch verbruik:
Elektriciteitskosten zijn 100% aftrekbaar, net zoals bij een volledig elektrische wagen.
Brandstofkosten blijven 50% aftrekbaar tot eind 2027 en verdwijnen daarna volledig uit de fiscale aftrek.
Advies: Kies als gebruiker maximaal voor elektrisch rijden met uw PHEV. Het bespaart niet alleen brandstof, maar ook belastingen.

2025: een overgangsjaar – maar niet altijd automatisch voordeliger
De komende hervorming van de autofiscaliteit wordt vaak omschreven als een kantelmoment, en dat klopt – maar het volledige plaatje is complexer dan op het eerste gezicht lijkt.
Wie in 2025 nog een plug-in hybride (PHEV) bestelt die voldoet aan de huidige Euro 6d-norm, geniet nog steeds van 75% fiscale aftrekbaarheid. Opvallend daarbij is dat zelfs deze modellen – die technisch gezien nog niet aan de nieuwe Euro 6e-bis-norm voldoen – vanaf 2026 mogelijk zullen meestijgen naar een 100% aftrekbaarheid. Dat zorgt voor verwarring, maar kan in sommige gevallen ook extra voordeel opleveren voor wie nu koopt.
Toch is het belangrijk om te weten dat ook nieuwere modellen, zoals de recent gelanceerde Tiguan PHEV met Euro 6e-bis-homologatie, in 2025 voorlopig beperkt blijven tot 75% aftrekbaarheid. Pas vanaf 1 januari 2026 stijgen zij naar de volle 100%.
Voor wie dus niet dringend op zoek is naar een nieuwe wagen, kan wachten tot begin 2026 fiscaal interessanter zijn. Maar tegelijk biedt 2025 ook unieke opportuniteiten – zeker voor wie vandaag nog wil profiteren van gunstige stockcondities of zekerheid wil over het fiscaal regime voor de volledige gebruiksduur van zijn wagen.
Conclusie: is een plug-in hybride nog interessant in 2025?
De komende hervorming van de autofiscaliteit wordt vaak omschreven als een kantelmoment, en dat klopt – maar het volledige plaatje is complexer dan op het eerste gezicht lijkt.
Wie in 2025 nog een plug-in hybride (PHEV) bestelt die voldoet aan de huidige Euro 6d-norm, geniet nog steeds van 75% fiscale aftrekbaarheid. Opvallend daarbij is dat zelfs deze modellen – die technisch gezien nog niet aan de nieuwe Euro 6e-bis-norm voldoen – vanaf 2026 mogelijk zullen meestijgen naar een 100% aftrekbaarheid. Dat zorgt voor verwarring, maar kan in sommige gevallen ook extra voordeel opleveren voor wie nu koopt.
Toch is het belangrijk om te weten dat ook nieuwere modellen, zoals de recent gelanceerde Tiguan PHEV met Euro 6e-bis-homologatie, in 2025 voorlopig beperkt blijven tot 75% aftrekbaarheid. Pas vanaf 1 januari 2026 stijgen zij naar de volle 100%.
Voor wie dus niet dringend op zoek is naar een nieuwe PHEV, kan wachten tot begin 2026 fiscaal interessanter zijn. Maar tegelijk biedt 2025 ook unieke opportuniteiten – zeker voor wie vandaag nog wil profiteren van gunstige stockcondities of zekerheid wil over het fiscaal regime voor de volledige gebruiksduur van zijn wagen.

Bestelmoment PHEV | Jaar | Autokosten | Elektriciteitskosten | Brandstofkosten |
---|---|---|---|---|
T.e.m. 31/12/2022 | 2024 – 2031 | Max. 100% - Min. 95% | Max. 100% - Min. 95% | Max. 100% - Min. 95% |
1/01/2023 – 30/06/2023 | 2024 – 2031 | Max. 100% - Min. 95% | Max. 100% - Min. 95% | 50% |
1/07/2023 – 31/12/2026 | 2024 | Max. 100% - Min. 95% | Max. 100% - Min. 95% | 50% |
2025 | 75% | 75% | 50% | |
2026 | 100% | 100% | 50% | |
2027 – 2029 | 95% | 95% | 0% | |
2030 – 2031 | 90% | 90% | 0% |
Hoe optimaliseer ik mijn wagenpark met TCO?
Voor de keuze van een bedrijfswagen pas je best een Total Cost of Ownership-benadering (TCO) toe. Hierbij wordt niet alleen rekening gehouden met de prijs van de bedrijfswagen, maar ook met de fiscale behandeling van deze bedrijfswagen. Total Cost of Ownership of kortweg TCO is de optelsom van al de verschillende onderdelen die het werkelijke kostenplaatje van een auto bepalen.
De kostprijs via aankoop- of leasebedrag maakt het grootste aandeel van de TCO uit. Hierbij houden we ook rekening met de restwaarde van de wagen.
De verbruikskosten van de wagen vindt u vooral in onderhoud, reparaties, verzekering, energie, belastingen, ...
Hiernaast moeten we ook rekening houden met de CO2-bijdrage en fiscale kosten, zodat we de werkelijke TCO kunnen bepalen.
Ik ben 100% fiscaal aftrekbaar
Én direct leverbaar.
Ontdek ons aanbod fiscaalvriendelijke tweedehandswagens en geniet onmiddellijk van uw voordeel.
Elektrische en hybride voertuigen

