Waarom daalt de actieradius bij koud weer?

De accu is een cruciaal onderdeel van elke elektrische auto, en vooral in de winter wordt deze zwaar belast. Elektrische auto's hebben weliswaar minder last van koude startproblemen, maar ook hun accupakket heeft te lijden onder lage temperaturen. De ideale bedrijfstemperatuur van een accupakket ligt rond de twintig graden. Hoe kouder het wordt, hoe minder energie het accupakket kan leveren, wat zich vertaalt naar een afnemende actieradius.

Actieradius CUPRA Born tips bij koud weer

Voorbeeld actieradius VW ID.3 (58 kWh)

Koud weer ( -10°C)

Stad - Winter 340 km
Snelweg - Winter 250 km
Gecombineerd - Winter 295 km

Warm weer (23°C)

Stad - Zomer 520 km
Snelweg - Zomer 325 km
Gecombineerd - Zomer 405 km

De impact van de verwarming op de actieradius

Naast de kou heeft de verwarming in de winter ook een aanzienlijke invloed op de actieradius. Auto's met een verbrandingsmotor gebruiken de vrijkomende warmte om het interieur te verwarmen, terwijl elektrische auto's een elektromotor hebben die nauwelijks warmte produceert. Daarom is het aanwezen om te opteren voor een warmtepomp. Als je de verwarming inschakelt in een elektrische auto, moet de warmtepomp extra energie verbruiken. Juist bij koud weer wil je natuurlijk graag de verwarming gebruiken.

Volkswagen ID4 facelift rijbereik

Tips om de actieradius te vergroten in de winter

Stoelverwarming

Stoelverwarming Volkswagen

Verwarmen van de lucht in de auto is niet efficiënt. Gebruik in plaats daarvan de stoelverwarming, die snel opwarmt en direct contact maakt met je lichaam.

Voorverwarming

Voorconditioneren kimaatactivereing

Programmeer je auto om op een bepaald tijdstip volledig opgewarmd te zijn. Zo vertrek je met een warme accu en een aangenaam interieur.

Opgeladen vertrekken

Opladen winter elektrische voertuigen

Zorg ervoor dat je auto 's nachts aan de stekker blijft. Zo begin je elke ochtend met een volle accu en een voorgeklimatiseerde kabine.

B/D rijmodi

B/D-modi elektrisch rijden

In de stad: kies modus B voor efficiënt remmen en energieregeneratie. Op snelwegen: kies modus D voor efficiënt rijden en zuinigheid bij lange afstanden.

Elektrisch rijden in wintersportgebieden

Het is absoluut mogelijk om met een elektrische auto op wintersport te gaan. Het is echter belangrijk om je goed voor te bereiden, vooral omdat oplaadpunten iets minder frequent voorkomen dan tankstations voor traditionele brandstoffen. Plan je route zorgvuldig en zorg voor voldoende laadstops.. Door goed te plannen en bovenstaande tips in acht te nemen, kun je met een gerust hart met je elektrische auto de wintersport tegemoet zien. Veel plezier op de piste!

Ontdek de beste laadapplicaties voor je smarpthone

Audi Q4 e-tron tips in de winter

Meer weten over elektrisch rijden? Contacteer ons.

Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden:
Selecteer voor welk(e) merk (en) u gecontacteerd wilt worden: