Rijtest: Audi A3 sportback
De Audi A3 is populair; ondertussen zijn er al meer dan 5 miljoen van gebouwd. Dit is de 4e generatie en wat opvalt: deze A3 ziet er sportiever uit dan ooit. Met zijn strakke lijnen geeft hij het gevoel in beweging te zijn terwijl hij eigenlijk stil staat. Maar hij is natuurlijk niet gemaakt om stil te staan: laten we 'm testen!
Clevere plug-in hybride
De A3 is wat men noemt een plug-in hybride, wat wil zeggen dat hij de voordelen van een elektromotor combineert met de voordelen van een verbrandingsmotor.
En als bestuurder kan u kiezen: u rijdt volledig op de verbrandingsmotor, volledig op de elektromotor of u kiest voor een combinatie van de twee.
Met een actieradius van 67 km (WLTP) kan u in de stad de meeste ritten volledig elektrisch doen. Opladen kan thuis gewoon in het stopcontact of bij openbare laadstations met de bijgeleverde laadkabel. Het starten en het laadproces volgt u gewoon met de MyAudi App.
Veel ruimte, verder gedigitaliseerd
Wat ook opvalt: er zijn heel weinig fysieke knoppen. Deze zijn vervangen door 2 schermen: enerzijds de virtuele cockpit achter het stuur, anderzijds het grote touchscreen in het midden dat dient voor de navigatie, het infotainment en nog veel meer. Nog een leuke extra: de A3 kan uw handschrift lezen.
Ten opzichte van zijn voorganger is de wielbasis ongewijzigd gebleven. En dat wil zeggen dat u zowel vooraan als achteraan meer dan voldoende been- en hoofdruimte
heeft. Achterin instappen is eenvoudig in de A3, want hij komt voortaan uitsluitend als 5-deurs op de markt. De batterij is verwerkt in de koffer, maar er is wel nog altijd plaats voor 280 L bagage.