Volkswagen

Technische mijlpaal voor de verkeersveiligheid

  • De nieuwe Golf is de eerste auto in Europa met WLANp om standaard met andere auto's te connecteren waardoor hij ongevallen helpt voorkomen
  • Euro NCAP reikt Volkswagen de Advanced Award uit voor de innovatieve Car2X-functie ‘gevarenwaarschuwing’
  • ADAC heeft de technologie en haar functie met groot succes getest

De nieuwe Golf kan de bestuurder helpen ongevallen te voorkomen dankzij de innovatieve Car2X-technologie die hem draadloos verbindt met andere auto's en de infrastructuur. Het Euro NCAP-consortium heeft de functie ‘gevarenwaarschuwing’ nu bekroond met de Advanced Award, een speciale prijs voor baanbrekende veiligheidsuitrusting. ADAC heeft de nieuwe technologie getest en omschrijft deze als een technische mijlpaal.

“Dit is een spannend gebied van de rijveiligheid”, legt Michiel van Ratingen, algemeen secretaris van Euro NCAP, uit. “Volkswagen verdient felicitaties omdat ze deze technologie standaard gemaakt heeft in auto's zoals de Golf, die in grote aantallen worden verkocht.”

Achter de Car2X-technologie die de nieuwe Golf als eerste auto op de EU-markten standaard aan boord heeft, staat de draadloze zendnorm WLANp. Die is speciaal afgestemd op de lokale communicatie tussen voertuigen en vereist geen mobiel netwerk. Hij werkt dus binnen de systeemlimieten over het hele gebied. De geconnecteerde voertuigen wisselen positiegegevens en informatie rechtstreeks met elkaar uit binnen een straal van maximaal 800 meter. Hierdoor kunnen ze elkaar binnen milliseconden waarschuwen voor gevaren of contact opnemen met de verkeersinfrastructuur.

Autoclub ADAC testte de Car2X-technologie van Volkswagen. Daarvoor confronteerde ADAC de nieuwe Golf met acht typische gevaarlijke situaties waarin bestuurders zonder waarschuwing helemaal niet of pas laat zouden kunnen reageren. In al deze situaties gaf de auto een tijdige en betrouwbare waarschuwing, vaak tien of elf seconden voor het naderende ongeval. ADAC heeft de nieuwe Volkswagen-technologie, die is gecertificeerd door de TÜV, als volgt beoordeeld: ze kan worden omschreven als een "technische mijlpaal" en is vergelijkbaar met systemen zoals ABS of airbags.

In de eerste ontwikkelingsfase, die Volkswagen nu met de nieuwe Golf op de weg brengt, is de Car2X-technologie actief bij snelheden boven de 80 km/u. In de toekomst moet ze ook de veiligheid in het stadsverkeer verbeteren. Ze brengt ook grote voordelen met zich mee wanneer de auto met de verkeerslichtsystemen in zijn omgeving communiceert. Hierdoor kan de verkeersstroom beter worden gecontroleerd en de omgeving ontlast.

Car2X-technologie maakt zwermintelligentie in de lokale omgeving mogelijk en wordt steeds beter naarmate er meer deelnemers bij betrokken zijn. Daarom zal Volkswagen de technologie nu breed uitrollen: na de Golf wordt ze standaard in andere nieuwe modellen van het merk. Ook andere autoconstructeurs zijn ermee bezig.

De Euro NCAP Advanced Award is een prijs voor baanbrekende veiligheidsuitrusting. Hij werd in het leven geroepen in 2010, maar is sinds 2014 niet meer uitgereikt. Volkswagen werd er reeds vijf keer mee bekroond voor zijn innovatieve rijhulp- en veiligheidssystemen. De onderscheiding voor de functie ‘gevaarwaarschuwing’ met Car2X-technologie verbetert nu de sterke veiligheidsprestaties van de nieuwe Golf: eind 2019 al behaalde de compacte wagen de topscore van vijf sterren in de klassieke Euro NCAP-test. De Euro NCAP-organisatie wil in de toekomst Car2X-technologie in deze rating opnemen.